Tegelikult on siinkirjutajal plaanis autoga seonduvatest kuludest ja säästmisvõimalustest üllitada terve rida artikleid, sest see on üks valdkond, mis ebaratsionaalse toimetamise korral võib pere rahakotist hävitada märkamatult kümneid tuhandeid kroone aastas ning samal ajal ei pruugi tarbimisväärtus olla suurem kui vähe kulutades. Kuid alustagem huvitavamast - nimelt mitme auto pidamisest ühe asemel.
Kõik inimesed on edevad ning see väljendub väga erinevalt. Naiste puhul on edevuse väljundiks sageli kingad, kleidid või kallis kosmeetika. Meeste puhul, mis seal salata, kipuvad objektid olema tehnilist laadi ning peaaegu kõige sagedamini autod. Mis torkaks silma paremini kui edev auto?
Vastus on lihtne - kaks autot. Üks täidaks eriti edukalt edevusfunktsiooni, teine aga oleks väga ratsionaalsetel kaalutlustel valitud sõiduk transpordiprobleemide lahendamiseks. Kindlasti hakkavad paljud nüüd kahe käega pead kinni hoidma ja püüavad mulle häälekalt märku anda, et see on väga rumal mõte, sest kahe auto ülalpidamiskulud on kahtlemata suuremad kui ühe auto omad.
Kuid kas see tõesti nii on? Arvestada tuleb ju ka probleemiga, et edeva (võib lugeda ka hea) auto soetamine ja ülalpidamine on eranditult palju kallim kui korraliku ja viisaka emotsioonivaba transpordivahendi puhul.
Kui palju maksab minu edevus?
Oletame, et ma olen väga edev inimene (mida veel paar aastat tagasi enamus ehitussektori noormehi olema kippusid) ning ostan endale sularahas välja kolm aastat vana (liisinguperiood on lõppenud) bensiinimootoriga 7-seeria BMW. Ärme näita näpuga mütsi suunas ja ütleme päris ausalt, et tegemist on ühe parima autoga, mida inimene endale lubada saab. See on vettpidav väide, isegi kui seda tavakodanikel raske tunnistada on.
Millised on selle auto ülalpidamiskulud, kui me kavatseme seda autot pidada 3 aastat, sõita umbes 20000 km aastas ning olla üks kõvemaid tegijaid Triinu baari ukse taga? Minu uurimistöö näitab, et selle auto iga-aastased kulutused, millega omanik arvestama peab, on umbes sellised:

Kontrollitud edevus on soodsam
Samal ajal on minu sõber ka edev inimene ning mõtleb, et sülitab maailmale ja naftakokkuhoiule ning soetab endale omaaegse autotööstuse tippteose, näiteks 1991. aastal valminud Mercedes-Benz 560 SEL'i, millega plaanib sõita suvel igal nädalavahetusel 100 km, mis on piisav, et kogu linn teda märkaks. Lisaks sellele kavatseb ta teenida ohjeldamatut retsepti vanatehnikafoorumites ning vastava automargi kummardajate klubis ja rahuldab edukalt ära kogu oma edevusvajaduse, sest kõik, kes sellest autost midagi teavad, lähevad paugupealt kadedusest roheliseks.
Naiskodanikud Triinu baari ees ei saa midagi aru, kuid taipavad, et tegemist on suure, musta värvi autoga, mis läigib kurjakuulutavalt hästi ning lõpetavad vastupanu. Efekti mõttes võib selline edev mees säärasele autole vabalt ka Euroopa Liidu või Kuuba lipu tiivale kinnitada. Sel juhul on garanteeritud, et ka ristmikel antakse masinale alati teed ning parkimisprobleemi ei teki isegi lennujaama peaukse ees, mis omakorda avaldab veelgi sügavamat muljet vastassugupoolele, aga ka vähemuste esindajatele.
Sellise auto ülalpidamine arvestades läbisõitu ja seda, et masin talvel garaažis seisab, on aastas umbes nii kallis:

Kuidas lahendada transpordiprobleem nädala sees ja talvel?
Selle mure saab efektiivselt lahendada viisaka ja uuemat sorti kasutatud autoga. Näiteks sobib väga hästi mõni Saksa või Jaapani diiselmootoriga pereauto. Liikuri valikul tasub muidugi lähtuda sellest, et ka argipäeviti ei ole mõtet olla kombainer või muidu silmapaistmatu kuju. Selle vältimiseks saab alati valida musta värvi, hulgalise mugavusvarustuse, ilusate velgede ja kroompaketiga sedaani, VW Passati, mis sobib ühtviisi nii töösõitudeks kui kontserdile minekuks. Umbes sellise nagu juuresoleval pildil. Kuid sarnaseid valikuid on veel teisigi ning kindlasti ei pea ennast igapäevaautos halvasti tundma.
Sellise täiesti keskmise, kuid korraliku auto ülalpidamiskulud pole aga kaugeltki võrreldavad igapäevaselt kasutatava luksusauto või ka sportauto omadega. Suuri erinevusi põhjustab oluliselt väiksem kütusekulu, oluliselt väiksem hinnalangus, oluliselt odavam kaskokindlustus ning ka odavam hooldus, remont ja isegi jooksev rehvide soetamise kulu. Lööme need asjad kokku:

Nagu näha, maksab viimase kahe auto pidamine antud näites kokku 25 628 kr + 78 696 kr = 104 324 krooni. Seda on tervelt 32 775 kr vähem kui esimesel juhul igapäevasõitude ja enesenäitamise jaoks valitud 7-seeria BMW puhul.
Muidugi saab iga mõistlik inimene ühtlasi ka aru, et supersäästliku rahvaautoga sõitmine ja üldse mitte mingi edeva auto omamine on kõige targem tegevus, sest niiviisi saaks meie näites hakkama 58 403 krooni aasta kohta soodsamalt kui omades igapäevasõitudeks luksusautot. Siiski on paljude jaoks kiusatus liialt suur ja tahe omada head autot väga tugev. Sel juhul soovitan alati mõelda sellele, kas kaks autot odavam ei tuleks kui üks.
Võib ju skeptiliselt küsida, et kui ma tahan head autot, siis ei pea tingimata ostma 7-seeria BMW-d, vaid silma paistmiseks piisab ka näiteks efektsest, kuid odavast 90-te lõpu kupeest nagu Mercedes-Benz CLK või igihaljast luksusautost nagu Audi A8. Samas, miks mitte sellisel juhul rahulduda igapäevasõidukina VW Golfiga või mõne teise odavama, kuid säästliku autoga, mis veelgi väga oluliselt kulusid vähendab ja samal ajal ikkagi omada garaažis sametkatte all midagi väga head, mis samuti ei pea olema autotööstuse teatud perioodi ametlik tippteos, kuid mis sellest hoolimata suvel väga palju rõõmu ja elevust pakub. Valikuid on kümneid ja mõne sellise igapäevasõiduki pluss enesenäitamisauto kombinatsiooni ülalpidamine tuleb ilmselt odavam kui meie näites kasutatud "mõistliku rahvaauto" kulud üksinda. Seda enam, et tegelikult on ülaltoodud tabelites kulusid, mida saab autot mõistlikult omades oluliselt vähendada, kuid sellest tuleb lähemalt juttu meie järgmistes artiklites.
Auto omamine on kallim kui tundub
Eriti noorte puhul kipub olema nii, et arvesse ei võeta kõiki kulusid, mis auto omamisega kaasnevad ning meiegi arvutustes ei pruugi kõike veel hõlmatud olla. Sageli töötab soovmõtlemine, et kui auto juba olemas on, siis küll temaga odavalt ka läbi saab. Elu aga tõestab sageli vastupidist. Igal juhul soovitan oma edevuse taltsutamiseks alati sarnane auto ülalpidamiskulude arvutuskäik läbi teha, sest kontrollisin huvi pärast samade autode võrdlust ka 9 aastat vana VW Passati ja BMW 7-seeria võrdlusena ning võin kindlalt väita, et summad küll vähenevad, kuid proportsioonid jäävad paika. Samuti annab selline arvutus päris hea ettekujutuse auto omamise tegelikest kuludest ning mõnel juhul võib perepea või lihtsalt noor inimene jõuda realistlikule arusaamale, et tegelikult tasuks esialgu piirduda vaid väga säästliku igapäevaautoga ning koguda ja investeerida selleks, et mõne aja pärast lubada endale ja oma perele oluliselt paremaid võimalusi.
Muidugi esineb juhtumeid, kus auto ei ole kulu vaid investeering ning õigel hetkel omatud korralik sõiduk võib osutuda elu õigesse rööpasse juhtimist toetavaks asjaoluks, mis omakorda tähendab rahalises mõttes aastate jooksul miljonitesse küündivaid sääste. Sellest ja kõigest muust huvitavast aga juba edaspidi.
Lubatud lisatabel autode hinnalanguse arvutustega:

|