mis aitab sul jõuda oma rahaliste unistuste täitumiseni!
UUDISED RAHAKOOLIST > 2013 eelarveaasta lisamine
•2012-03-03 17:56:12
UUDISED RAHAKOOLIST > Importimine Nordea ja Sampo pangast
•2012-02-14 22:44:51
UUDISED RAHAKOOLIST > Rahakooli meediakajastus ja pere-eelarve propageerimine
•2011-06-03 17:30:23
EESTI RIIGIS > Kodulaenu intressimäär 2011 - fikseeritud versus fikseerimata
•2011-02-23 00:44:47
KULUD, TULUD JA KOKKUHOID > Koolitused Rahakoolis
KULUD, TULUD JA KOKKUHOID
Kuidas omada autot säästlikult
Tauno | 2009-12-08 00:44:52 |
Tänapäeva ühiskonnas on auto omamine juba peaaegu hädavajalik, sest ilma selleta on raske käia tööl ja korraldada oma igapäevaelu. Lisaks praktilisusele peab keskklassi kuuluva pere puhul auto täitma nii esindusfunktsiooni, kui olema iga ilmaga töökindel ja sobituma laenukodu ukse ette ning seetõttu on tänu ühiskonna survele väga lootusetult räämas sõidukeid liikvel üha vähem. Siinkohal ei hakka ma pikalt lahkama auto valikukriteeriume, sest elu on näidanud, et inimeste eelistused on väga erinevad. Seega tuleb auto valida ikka selline, mis meeldib ja mida endale lubada saadakse, kuid igal juhul on autot võimalik pidada säästlikult ja on võimalik arutult raha raisata.
Räägime siis sellest, millised on need nõksud, mis aitavad autot tõeliselt odavalt ülalpidada, samas läbida edukalt ülevaatused ja jõuda igal hommikul mõistliku kindlusega õigeks ajaks tööle. Mis peamine - tehes õigeid asju õigesti pole ülalpidamiskulusid niiväga karta vajagi, sest tõeline kokkuhoid on teistes asjades kui 0,5 l kütusekulusäästu suvel kliimaseadmeta sõites. 1. Osta kasutatud auto ja vaheta seda väga tihti.Mõistagi võib öelda, et autode ostmise ja müügiga tegelemine on ka raske töö ning oma aja ehk raha kulutamine. Siiski, ma ei tunne ühtegi keskastme kontoritöölist, kellel ei oleks sellist aega kusagilt võtta. Milleks selline tõmblemine hea on?
Vastus on väga lihtne ja etteaimatav. See aitab vältida hinnalangusest tulenevat kaotust, mis on auto ülalpidamiskulude puhul lõviosa kuludest, millega arvestada tuleb. Maksuameti seisukohalt on OK, kui vahetate autot korra aastas, kuid tegelikult tuleks teha seda isegi sagedamini, kui võimalik. Selliselt toimetades saavutate selle, et sügisel 65 000 krooni maksev auto maksab kevadel endiselt 65 000 krooni. Kehva majanduse tingimustes võite muidugi hävida, kuid reeglina säilib auto hind targalt ostes pool aastat praktiliselt languseta. Aastane hinnalangus ei ületa reeglina autot heaperemehelikult omades ka üle 100 000 maksvate autode puhul 10 000 krooni ning see tähendab kulusid vähem kui 1 000 kr kuus. Samas mõnikord õnnestub kasutatud autoga niimoodi isegi müügil rohkem raha saada kui ostes välja käidi. 2. Säilita auto eeskujulik kaubanduslik välimus.Selleks, et eelpoolkirjeldatud aktiivne autovahetus vilja kannaks, peab sõidukiga väga hästi ringi käima ja säilitama kaubandusliku välimuse vähemalt samal tasemel, mis ostuhetkel. Iga vea korral tasub mõelda mitte vea likvideerimise kuludele, vaid hinnata tekkinud defekti mõju auto väärtusele ehk müügihinnale.
Mida see tähendab? Vastus on taas väga lihtne, kuid koosneb paljudest näpunäidetest. Üks on aga kindel - iga asi, mis võib negatiivselt mõjuda auto müügihinnale, on prioriteetsem kui see, mis müümisel märkamata jääb. 2.1. Pese autot ainult käsipesulas ja nii tihti kui võimalik, et säilitada värvkatet ja vältida rooste tekkimist. 2.2. Klopi tihti põrandamatte (aitab vältida mattide kulumist, eriti juhi jalgade juures). Kui kasutad kummimatte, siis vähemalt müügiks viska need autost välja ja kui prügi ei soovi tekitada, anna niisama kaasa, sest auto kaubanduslik välimus on tekstiilmattide puhul ilusam ja see tähendab positiivset mõju müügile (kui sa seda väidet ei usu, siis uuri autokaupluste pakkumisi - kui palju leiad kummimattidega autosid?). 2.3. Ära luba oma lastel autos süüa asju, mis võiksid salongipolstrit rikkuda. Samuti ära luba lastel autos ringi rabeleda või jalgadega esiistet taguda. 2.4. Ära kunagi võta autosse koera, kui su auto pole selle vastu väga korralikult katetega kaitstud. Üks armas koer võib aastased kulutused autole tänu rikutud polstritele ja plastikdetailidele vabalt üle 10 000 kr võrra suuremaks paisutada. 2.5. Ära vea pagasiruumis või salongis teravaid, suuri, pinnulisi ja musti esemeid (näiteks ehitusmaterjale, värvipurke, tööriistu vms). Paar juhuslikku müksu ja täket teevad auto hinnale mitmeid tuhandeid kroone liiga, kuigi sa ei soovi nii mõelda. Tähtis on, et ostja soovib. 2.6. Pargi kaubanduskeskuste parklates nii, et auto külgedele ei tekiks uksetäkkeid. Alati ei ole see võimalik, kuid püüa leida koht, kus autode vahele jääb mõlemal küljel piisav vahemaa ustega opereerimiseks. 2.7. Sõida võimalikult vähe kruusateel ja kui pead seda tingimata tegema, siis tee seda aeglaselt, et mitte kahjustada lendavate kividega auto värvi. 2.8. Vaheta koheselt välja katki minevad visuaalsed asjad hoolimata sellest, et need võivad näida kallid (esiklaas, udutuled, logarid, plastikkatted vms). Seda selleks, et defektid ei kuhjuks ja sa aasta pärast ei seisaks hirmuäratavate summadega silmitsi ning seetõttu, olles "trööbatud" auto müüja positsioonil, ei kaotaks jällegi müügihinnalt sõltuvalt hinnaklassist tuhandeid või kümneid tuhandeid kroone.
2.9. Ära hoia autot hooletult ja mõtle sõites ja parkides alati sellele, mitu tuhat krooni maksab ostja silmis see, kui autole tekivad kriimud, mõlgid, puruneb esipõll või põhjakate jne. Näiliselt süütud asjad, kuid kuludena kole suured.
Üks tähtis asi veel. Säilitada tuleks auto eeskujulik kaubanduslik välimus, aga tehniliselt ei maksa autot sageli vahetades kindlasti üle pingutada. Pole mingit vahet, kas aku on uus, talverehvid kulumata, õlivahetus äsja tehtud, kojamehed pehmed kui siid, alarmipuldil uued patareid jne. Kõik see, mida ostja ei näe ja proovisõidul ei tunne, ei oma tegelikult mitte mingit tõsiseltvõetavat väärtust. Ma tean, et antud soovitus on mõneti moraalitu, kuid see käitumine on säästlik. See on lisaks hinnalanguse vältimisele teine tõsine eelis, mida autode lühiajaline omamine annab - sa ei pea teda peaaegu kunagi ebamõistlikult palju remontima, et ta tehniliselt korras püsiks. 3. Osta auto sellises hinnaklassis, et ta ei vajaks kaskokindlustust.
Kaskokindlustuse omamine pole välja arvatud mõned erandid mõistlik tegevus ja äärmisel juhul tasub sõlmida minikaskokindlustusleping, mis kaitseb auto täieliku hävimise ja varguse korral. Täiskaskokaitse on ju tegelikult kindlustustoode oma rumaluste vastu kindlustamiseks, sest teiste rumalused katab tavaline liikluskindlustus. 3.1. Otsesed "taskust välja" kulutused on väiksemad.
3.2. See motiveerib autot hästi hoidma, sunnib korralikult liiklema ja isegi säästab elusid! See on väga tähtis ja ma arvan, et kümned avariid jääksid olemata, kui kaskokindlustust ei oleks leiutatud. Mõtle libedaga Tallinn-Tartu maanteel pidevalt sellele, kui suured on su kulutused, kui pingutad hästi natuke üle ja kogemata sõidad teelt välja. Lisaks rikutud sõidule on katki näiteks esipõll, üks tuli, mõlkis poritiib ja uks. Võimalik kahju näiteks 15 000 krooni. Kindlasti soovid seepeale 10 km/h aeglasemalt sõita ja riskid kaasreisijate küsimusega, et millest selline ettevaatlik stiil, sest mõttetu intsidendi ja oma "maine" pärast ei ole mõtet vaesuda. 4. Ära ehita autot ümber, sest kaotad kindlasti müügihinnas.
Seda nõuannet tasuks järgida ka lihtsates asjades. Kui soovid vahetada originaalraadio hõbedase ja vilkuva kvaliteettootja audioseadme vastu, hoia originaal hoolega alles, sest autot müües tuleb see tagasi panna, kuna hinnale ei anna alternatiivseadmed, ükskõik kui kvaliteetsed, mitte midagi juurde ja mõistlikum on nad eraldi maha müüa. Võimalusel tasub isegi originaalraadio soetada, kui seda algselt autos ei olnud ning ikkagi masinaga kaasas olnud Blaupunkt, Alpine, Pioneer vms toode eraldi maha müüa, sest kokkuvõttes võib sellest tegevusest olla ainult kasu. 5. Osta auto korraga välja!
See on ilmselt üks parimaid nõuandeid, mida ma üldse anda oskan. Eriti odava, näiteks 50 000 krooni maksva auto puhul järelmaksuks 20 000 makstes tasub kindlasti mõelda sellele, et 30 000 krooni maksev auto sõidab peaaegu sama hästi ja usaldusväärselt, kui see on õigesti valitud. Kui su raha teenib seda kasutades ja mitte auto alla paigutades rohkem kui kulub liisinguintressideks, on muidugi iseasi. Enamasti see nii ei ole.
Arvuta näiteks, et kui sa maksad 30 000 kr järelmaksusummalt 20%, mis on autoaedade pakkumiste kohta ebareaalselt hea pakkumine, aasta otsa intressi. Puhast kulu selle raha tarbimiseks tekib sellest 6 000 krooni. Tegelikult aga maksad sa kinni veel lepingutasud, auto hinnalt ei tehta allahindlusi, sageli tekib lisaks üks ümberregistreerimine ning reaalselt kulutad sa nimetatud 30 000 krooni laenamiseks minimaalselt 10 000 krooni.
Auto ei tohiks mingil juhul saada määravaks elu juhtimisel, sest ma ei tunne ühtegi inimest, kes oleks saavutanud täiusliku õnne ostes 40 000 krooni maksva auto asemel 60 000 krooni maksva auto. 6. Tarbi mõistlikult.
Kui eelnenud nõuandeid järgida, siis jääb enamasti juba iseenesest muretuks tarbimiseks piisavalt raha järele, kuid ka igapäevases ekspluatatsioonis on asju, mis aitavad säästa. |